مجله خنیاگر

ساخت وبلاگ

امکانات وب

بسیاری از غذاهای شمالی مانند میرزا قاسمی، کال کباب گیلانی و ... با استفاده از بادمجان آن‌هم از نوع کبابی تهیه می‌شوند. بهترین راه برای کبابی‌کردن بادمجان، استفاده از منقل و آتش است اما از آنجایی که بسیاری از افراد به منقل، آتش و یا باربیکیو دسترسی ندارند، ترجیح می‌دهند برای داشتن عطر بی‌نظیر دود، از کنسرو بادمجان کبابی و یا حتی اسانس دود برای تهیه این نوع غذاها استفاده کنند.
خوب است بدانید که کبابی‌ کردن بادمجان آنقدرها هم سخت نیست و می‌توان از راه‌های دیگری نیز یک بادمجان کبابی عالی تهیه کرد.

بادمجان کبابی

برای تهیه بادمجان کبابی اماد اینجا کلیک نید.

روش اول درست کردن بادمجان کبابی

. اولین روش و سنتی‌ترین روش کباب کردن بادمجان روی ذغال است؛ منقل را آماده کنید و ذغال‌ها را آتش بزنید تا گداخته شوند سپس سطح زغال‌ها را صاف کنید تا فضا برای گذاشتن بادمجان‌ها فراهم شود.

۲. بادمجان‌ها را با روغن مایع چرب کنید و به سیخ بکشید و مطابق شکل روی منقل قرار دهید.

۳. سپس بادمجان‌ها را روی ذغال نگه دارید تا یک سمت گداخته شود و پوست بادمجان جمع شده و ترک بخورد.

۴. سیخ را بچرخانید تا تمام قسمت‌ها کباب شده و برشته شوند.

۵. بعد از کباب شدن بادمجان‌ها سیخ‌ها را از روی منقل بردارید و داخل ظرفی بگذارید تا بادمجان‌ها سرد شوند، سپس آنها را از سیخ جدا کرده و پوست بکنید.

. می‌توانید بادمجان‌ها را به سیخ نکشید و مستقیما روی ذغال بگذارید ولی در هنگام برگرداندن و کباب کردن تمام قسمت‌ها دقت کنید که دستتان نسوزد.

۷. برای کبابی کردن بادمجان در فر بادمجان‌ها را با روغن چرب کنید و روی صفحه فر بچینید و فر را با حرارت بالا روشن کنید.

۸. در انتهای کباب شدن بادمجان‌ها گریل را هم روشن کنید تا به کبابی شدن کمک بیشتری بکند.

۹. ساده‌ترین روش برای تهیه بادمجان کبابی استفاده از گاز است؛ بادمجان‌ها را چرب کنید و روی شعله مستقیم گاز قرار دهید تا کباب شوند.

۱۰. در این روش حتما هود را روشن کنید. می‌توانید از توری مخصوص زیر قابلمه استقاده کنید در این صورت زمان طولانی‌تر خواهد شد ولی کثیفی گاز کمتر می‌شود.

۱۱. بادمجان‌های کبابی را نباید داغ پوست کند، باید در دمای محیط خنک شوند تا پوست رویه که نازک و برشته شده است به راحتی جدا شود.

۱۲. بادمجان‌ها را می‌توانید ساطوری کنید و در کیسه نایلونی بدون نفوذ هوا در فریزر نگهداری کنید.

کباب کردن بادمجان در فر

بادمجها را شسته و خوب خشک می کنیم و با چاقو چند جای آن را سوراخ می کنیم سپس در سینی فر کاغذ روغنی انداخته و بادمجانها را می چینیم در فر ۲۰۰ درجه قرار می دهیم و بمدت ۳۰-۳۵ دقیقه قرار می دهیم و در این مدت گاها آن را زیر رو رو میکنیم باید همه جای بادمجانها برشته شود از فر در آورده و می گذاریم ولرم شود سپس پوستش را جدا می کنیم و ریز خرد می کنیم در سالادها و سوپ ها استفاده می کنیم این را می شود روی اجاق هم کبابی کرد ولی بهترین آن روی منقل است

چطور پوست بادمجان کبابی را جدا کنیم؟

پس از اینکه بادمجان ها را کبابی کردید، باید بتوانید پوست آن را جدا کنید.

اکثریت افراد برای کندن پوست بادمجان کلی اذیت می شوند و آخر سر علاوه بر پوست بادمجان کلی از گوشت آن را نیز جدا کرده و دور می ریزند!

کندن پوست بادمجان کبابی با آب سرد:

بادمجان کبابی را می توانید زیر شیر آب سرد قرار دهید و یا در ظرفی که آب سرد در آن است بگذارید و سپس آرام آرام پوست آن را جدا کنید. البته در این روش هم امکان دارد کمی از گوشت بادمجان کنده شود.

کندن پوست بادمجان کبابی با کیسه فریزر:

راحت ترین و آسان ترین روشی که برای کندن پوست بادمجان کبابی پیشنهاد می شود این است که پس از کبابی کردن بادمجان، آن را در یک کیسه ی نایلون قرار دهید و در آن را ببندید تا در کیسه نایلونی سرد شود. سپس بادمجان را به خارج از کیسه ی نایلونی انتقال دهید و براحتی پوست آن را جدا کنید، بدون آنکه پوست آن جدا شود.

دوستان عزیز در اینجا یک چیز درگوشی بهتان بگوییم:اگر می خواهید طعم بادمجان کبابی تا مدتها زیر دندانتان بماند، بادمجان را بر روی منقل با زغال کبابی کنید تا عطر و طعم خاصی به غذای شما بدهد.

منبع:

http://imdb2.ir/%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%9F/

مجله خنیاگر...
ما را در سایت مجله خنیاگر دنبال می کنید

برچسب : بادمجان,اشپزی,کباب,بگیر بپز, نویسنده : علی طهماسب بازدید : 572 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1400 ساعت: 19:41

پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

بیماری های لثه، عفونت و یا اسیب هایی نظیر تصادف، از مواردی میباشد که میتواند باعث از دست رفتن دندان های طبیعی ما شوند. همانطور که میدانیم معمولا بهترین روش برای جایگزینی این نوع مشکلات دندان، ایمپلنت دندانی میباشد.

اما به دلیل موارد مختلفی که در ادامه این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد، ممکن است که برای جراحی ایمپلنت دندان نیازمند پیوند استخوان فک باشیم. چرا که نگه داشتن ایمپلنت های دندانی که بسیار شبیه دندان های طبیعی میباشد توسط استخوان های موجود در فک انجام میشود.

پیوند استخوان برای ایمپلنت

چرا نیازمند پیوند استخوان برای ایمپلنت هستیم؟

ایمپلنت دندان دارای 3 جزء فیزیکی اصلی میباشد که این سه قسمت به ترتیب فیکسچر، رابط و تاج دندانی میباشد. فیکسچر که پابه ایمپلنت دندانی به حساب می اید نگهدارنده تاج دندانی میباشد و نیازمند پیوند و ادغام با استخوان فک بوده که بتواند نقش یک دندان طبیعی را به درستی ایفا کند.

حال به دلایل متعددی نظیر فاصله انداختن بین کشیدن دندان و جایگزینی دندان، موارد ژنتیکی و… باعث میشود که سینوس ها(حفره های خالی در روی گونه) محدود خود را تا استخوان فک گسترش داده و از حجم استخوان این محدود کم میکنند.

های انجام پیوند استخوان

از دو روش پیوند استخوان برای ایمپلنت می توان استفاده کرد. لیفت سینوس و ریج افزایی

    لیفت سینوس

سینوس یک حفره در فک بالاست که به مجرای تنفسی بینی متصل است. جراحی لیفت سینوس  برای رفع مشکل تحلیل رفتن استخوان عمودی دندان‌های آسیای فک بالایی صورت می گیرد. با انجام این جراحی در قسمت فک بالا استخوان اضافه می شود. این عمل تقویت سینوس نیز نامیده می شود. از دست دادن و یا پوسیدگی دندان های آسیا و یا وجود عفونت در استخوان فک، سبب تحلیل رفتن استخوان می شود. فقدان استخوان برای کاشت دندان مشکل ایجاد می کند و بنابراین پیوند استخوان به این ناحیه لازم است تا بتوان درمان ایمپلنت را انجام داد. (بیشتر بخوانید: آیا جراحی سینوس با ایمپلنت دندان سازگاری دارد؟)

    افزایش ریج

در روش افزایش ریج، به ارتفاع اسخوان فک و یا به پهنای استخوان فک افزوده می شود. از بین رفتن استخوان فک سبب می شود که ارتفاع و عرض استخوان توان کافی برای نگهداری از "ایمپلنت دندان" را نداشته باشد. متخصص ایمپلنت دراینصورت از افزایش ریج برای افزایش تراکم استخوانی فرد استفاده می کند

روش های پیوند استخوان

پیوند استخوان چقدر طول میکشد

کل پروسه جراحی پیوند استخوان درمطب دندانپزشک و به مدت 30 تا 60 دقیقه بسته به وسعت ناحیه درمان، زمان میبرد. دو هفته از زمان پیوند تا کشیدن بخیه های پیوند استخوان یا سینوس لیفت زمان لازم داریم و معمولا 3تا6 ماه زمان جهت داشتن یک استخوان خوب زمان لازم است.

مراقبت‌های لازم پس از عمل پیوند استخوان

روز عمل جراحی

• استراحت مطلق داشته باشید.
• از شست و شوی دهان خودداری کنید.
• مایعات داغ مصرف نکنید.
• اگر خونریزی دارید از گاز استربل مرطوب استفاده کنید.
• احتمالا برای مدتی دچار درد هستید، پس مسکن مصرف کنید.
• برای کاهش تورم در محل جراحی، از کمپرس یخ استفاده کنید.

چند روز پس از جراحی

• از مسواک نرم استفاده کنید.
• مرتب نخ دندان بکشید.
• دهان خود را با محلول آب و نمک شست‌وشو دهید.
• از کشیدن سیگار خودداری کنید.
• از دهانشویه برای جلوگیری از ایجاد باکتری و عفونت استفاده کنید.

چه کسانی کاندید پیوند استخوان دندان هستند؟

هر کسی که دندانی را از دست داده، قبل از انجام ایمپلنت ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشد. حتی در مواردی که بلافاصله بعد از افتادن دندان به دندانپزشک مراجعه کنید، امکان آن وجود دارد. از طرفی، محل قرارگیری دندان قبلی ممکن است عفونی باشد و یا سایز دندان افتاده برای کاشت ایمپلنت دندان مناسب نباشد. تعداد زیادی از افراد نیز به علت مشکلات مالی و یا هر دلیل دیگری بلافاصله برای ایمپلنت دندان مراجعه نمی کنند.

در هر حال، استخوان فک با تحلیل روزانه پس از افتادن یک دندان روبه‌رو است. با از دست رفتن دندان، بدن استخوان را به درون خود جذب می کند و در حقیقت، یک سال بعد از افتادن دندان حدود ۲۵ درصد استخوان از دست رفته است. در مواردی چون بیماری تحلیل لثه مزمن نیز، حجم استخوان رو به کاهش می گذارد. در این بیماری، باکتری ها به درون فک راه می یابند و استخوان دندان و فک را به تحلیل می برند و باعث شل شدن و افتادن دندان می شوند. چندین نوع پیوند استخوان یا bone graft وجود دارد که نوعی که دندانپزشک برای فرد انتخاب می کند، بسته به میزان آسیب و محل کاشت ایمپلنت دندان دارد.

چه افرادی نمیتوانند پیوند استخوان انجام دهند  ؟

برای انجام درمان پیوند استخوان بهتر است به پیش پزشک مراجعه کنید و تمامی بیماری ها و داروهای مصرفی خود را به او اطلاع دهید . او درباره طرح درمان و موفقیت و طرح درمان را به شما ارائه می دهد. اما افرادی که ممکن است در پیوند استخوان دچار مشکل شود اعم از:

    بیماری های سیستم های ایمنی
    سرطان و شیمی درمانی و اشعه های درمانی
    دیابت
    اعتیاد و دخانیات ها ممکن است در روند درمان اختلال ایجاد کنند.

منبع:

https://sdperio.com/what-to-expect-from-bone-grafting-for-dental-implants/

https://drshahram.com/bone-implant-surgery/

مجله خنیاگر...
ما را در سایت مجله خنیاگر دنبال می کنید

برچسب : ایمپلنت,ایمپلنت دندان,پیوند استخوان,دکتر شهرام اسعدی, نویسنده : علی طهماسب بازدید : 221 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1400 ساعت: 19:29

کاربرد لیزر در دندانپزشکی

لیزر نور تقویتی تک موج گسیل شده ای است که دارای انرژی بالا و همگرا می باشد به طوری که در فواصل چند صد متری همین شعاع نور را دارا است و در صنایع مختلفی نظیر صنایع جنگی، صنعتی و در پزشکی هم کاربرد زیادی پیدا کرده است، پس از جراحی در چشم پزشکی و در پوست و مو که برای حذف موی زائد و جوانسازی صورت کاربرد دارد، در زنان زایمان و در دندانپزشکی هم کاربرد وسیع پیدا کرده است.

کاربرد لیزر در دندانپزشکی

در درمان های جراحی ایمپلنت، درمان هایی از قبیل عصب کشی، ترمیم زیبایی ، جراحی لثه و زیبایی لثه، سفید کردن دندان و کاهش حساسیت دندان کاربرد پیدا کرده است.
همچنین لیزر تاثیر بسزایی در فرایند بهبود زخم ایفا می کند و در درمان لیزر تراپی جهت ایمپلنت، لیزر به سرعت جوش خوردن استخوان و التیام بافت نرم به ایمپلنت کمک می کند.

اما در ادامه به صورت خلاصه به کاربرد لیزر در دندانپزشکی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

سازو کار عملکرد لیزر

دستگاه لیزر دندانپزشکی به بیان ساده شامل یک منبع برق، آیینه‌هایی برای هدایت پرتو نور، اپتیک‌های فیبری تحویل دهنده انرژی نوری و کریستال، گاز یا مجموعه‌ای از نیمه هادی‌ها است که در صورت برانگیخته شدن طول موج‌های نوری خاصی را منتشر می‌کند. چنانچه کاربرد تشخیصی یا درمانی لیزر مد نظر باشد، ماده تولید کننده نور ویژگی‌های طول موج خاص لیزر و در نتیجه تاثیر آن بر بدن را مشخص می‌کند. لیزر دنیای پزشکی را متحول ساخته است و امروزه جایگاه آن در قلمرو دندانپزشکی نیز در حال تثبیت است.

https://drshahram.com/application-of-laser-in-dentistry/

مجله خنیاگر...
ما را در سایت مجله خنیاگر دنبال می کنید

برچسب : لیزر,دندانپزشکی,ایمپلنت دندان, نویسنده : علی طهماسب بازدید : 227 تاريخ : چهارشنبه 1 ارديبهشت 1400 ساعت: 0:27